16 January 2011

Mari Berdiet

Kebelakangan ini saya selalu mengalami masalah bila berjalan tapak kaki sampai ke paras buku lali selalu sakit2. Mungkin ini salah satu simptom2 kaki saya sudah tidak mampu menampung berat badan. Saya kena melalukan sesuatu untuk mengatasi masalah ini dari terus berlarutan. Nampaknya saya kena mengawal penambahan berat badan saya atau dengan kata lain mengurangkan sedikit berat badan. Nampaknya saya kena nekadkan diri untuk berdiet. Selain itu saya nampaknya kena merajinkan diri untuk bersenam.

di mata umum, diet sering dikaitkan dengan mengurangkan jumlah pengambilan makanan untuk tujuan mengurangkan berat badan. Tapi kalau merujuk kepada pakar2 kesihatan diet sebenarnya adalah penyusunan makanan yang betul dan seimbang yang perlu diselaraskan pengambilannya setiap hari. Diet menyediakan keperluan zat gizi tubuh yang diperlukan untuk pertumbuhan dan mempertahankan kesihatan yang optimum.  Setiap individu berlainan keperluan makanannya. Jadi, diet setiap individu juga berbeza mengikut keperluan individu.
Tubuh memerlukan lima zat gizi utama iaitu protien, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral.

4 bermaksud sihat dan 5 adalah sempurna.

Empat unsur diet yang dimaksudkan ialah nasi, jagung dan roti yang menghasilkan sumber karbohidrat. Manakala daging, tempe, ikan dan tauhu adalah sumber yang kaya dengan protein. Untuk sumber vitamin pula boleh diperolehi daripada sayur dan buahan. Manakala keperluan mineral boleh diambil daripada sumber makanan berserat.

Unsur kelima yang membuat diet dikatakan sempurna adalah susu yang mengandungi hampir semua unsur gizi. Diet yang mengandungi semua unsur yang diperlukan dalam jumlah yang cukup disebut diet seimbang. Vitamin dan mineral sudah termaktub di dalam konsep diet seimbang. Justeru itu, zat2 gizi tersebut tidak perlu ditambah secara berlebihan kecuali pada masa diperlukan seperti ibu2 yang hamil atau pun dalam proses penyembuhan dan tumbesaran untuk kanak2.

Jadinya, dalam proses diet saya nampaknya saya kena bijak  dalam pemilihan makanan. Huh! cabaran  besar ni buat saya yang memang kuat makan dan untuk mengubah tabiat pemakanan kurang sihat saya kepada pola pemakanan yang lebih sihat... Chaiyok!! Chaiyok!!!

0 comments:

 

Copyright Maksuee 2008 ~ 2014 | Designed by Rinda's Template | Inspired by Ipiet Template