08 September 2013

Lagu Cinta Lagu Jiwa

Assalammualaikum....

Maksue yakin semua kita suka dengar lagukan... lebih2 lagi kalau lagu yang liriknya begitu dekat dengan jiwa dan hidup kita. Banyak lagu yang dihasilkan menggambarkan luahan perasaan. Dan jiwa kita pasti terbuai mendengar lagu yang seolah2 menceritakan apa yang tersirat di dasar hati kita.

Maksue paling suka dengar lagu2 yang berentak perlahan. Lebih2 lagi kalau lagu tu melodinya mendayu2. Mesti tangkap lentoklah! Maksue salah seorang penggemar musik walau pun satu alat musik pun Maksue tak reti main. Masa zaman2 study dulu bila buka buku je pasti nak dengar musik. Walau pun peratus musik atau lagu yang meresap masuk lebih tinggi dari buku pelajaran yang dibaca. Tapi itulah hakikatnya, bila dengar musik ni ia jadi macam pemangkin untuk tekun baca buku. Walau pun hakikatnya mata je ngadap buku / nota tu tapi jiwa melayang entah ke mana.

Tapi sekarang ni lagu2 yang ada tak macam lagu dulu2. Sekali dengar terus melekat kat jiwa. Lagu2 sekarang banyak yang hanya jadi halwa telinga je tidak banyak lagu yang bila dengar tu dari telinga terus meresap ke jiwa. 

Banyak2 lagu yang Maksue dengar, ni merupakan salah satu lagu yang bila Maksue dengar pasti kan ulang2 banyak kali. Lagu Kehilangan nyanyian Firman dari jiran tanah seberang. Bila dengar lagu ni rasa perasaaan dibuai2. Walau pun liriknya takde kena mengena dengan hidup Maksue tapi liriknya 1st time dengar terus meresap ke jiwa.


Nota Kakiku :
Tiba2 teringat lagu Mawie berduet dgn M. Nasir... Lagu Cinta Lagu Jiwa! Layan....

0 comments:

 

Copyright Maksuee 2008 ~ 2014 | Designed by Rinda's Template | Inspired by Ipiet Template