09 April 2008

Refleksologi Seni Pemulihan Kesihatan

Refleksologi bukan sekadar urutan biasa. Titik tapak dan daerah-daerah refleksi perlu diketahui terlebih dahulu untuk meningkatkan kefahaman dan pengetahuan mengenainya. Refleksologi adalah kaedah perubatan kuno yang diamalkan di China, India dan Mesir sejak beribu-ribu tahun dahulu. Malah, kaedah yang sama diamalkan penduduk asli Amerika dan Eropah. Namun, refleki lebih dahulu diperkenalkan sebagai salah satu kaedah perubatan tradisional yang mula diperkenalkan oleh orang Tiongkok.

Apa itu refleksi?
Refleksi dapat diklasifikasikan sebagai satu seni pemulihan semulajadi yang berasaskan kepada prinsip asas iaitu tangan, kaki dan telinga yang mempunyai hubungkait dengan gerak balas terhadap seluruh anggota, kelenjar dan organ badan. Keistimewaan perubatan cara urut refleksi adalah selamat dan paling mudah diamalkan.
Paling istimewa, urutan refleksi boleh dilakukan kepada semua golongan termasuk orang tua dan bayi.

Daerah Refleksi
Daerah refleksi lebih dikenali sebagai titik pusat urat saraf pada anggota badan. Setiap titik tersebut mempunyai hubungkait dengan organ tubuh tertentu. Setiap organ dalam tubuh memerlukan pengaliran darah yang lancar untuk urusan penerimaan sumber makanan dan pembuangan bahan kotor. Dengan mengurut atau memicit daerah refleksi akan dapat membantu melancarkan peredaran darah. Kelancaran ini mendorong organ di dalam tubuh menerima sumber makanan dan pembuangan kotoran yang diserap dan terus dialirkan ke buah pinggang. Antara daerah refleksi dan titik pusat dapat dilihat pada rajah disebelah.

Kebaikan Refleksologi

1. Meredakan tekanan
2. Melancarkan perjalanan darah dengan sempurna
3. Membantu penyembuhan tubuh badan
 

Copyright Maksuee 2008 ~ 2014 | Designed by Rinda's Template | Inspired by Ipiet Template